7. TPACK modellen - hvilken viden er i spil?

I følgende har jeg redegjort kort for TPACK modellen og mine egne refleksioner over min egen viden indenfor det pædagogiske, fagfaglige og teknologiske viden, som er i spil i forhold til brug af flipped classroom og video i min undervisning.

TPACK modellen illustrerer hvilke vidensformer der er I spil, når f.eks. jeg som underviser står overfor at skulle introducere ny teknologi i undervisningen.

Den ser på 3 typer af indholds-viden:

  • Pædagogisk (PK): 
  • Fagfagligt (CK)
  • Teknologisk (TK)


Ifølge (Holmboe, 2016) tager TPACK modellen fat i noget af det essentielle ved brug af teknologi i undervisningen. Modellen viser den komplekse og sammensatte viden, som f.eks. mit totale vidensområder og samtidigt viser samspillet med de tre former for viden, der er nødvendige for at jeg kan integrere ny teknologi i min undervisning, hvor jeg bl.a. introducerer og selv producerer video.
De tre vidensområder kan ikke ses som adskilte dele, men som integrerede størrelser, som giver snitfalder hele vejen rundt. 

I forhold til min brug af flipped classroom og video har jeg lavet nedenstående tabel hvor jeg reflekterer over min nuværende viden inden for de forskellige felter. Jeg har i refleksionen valgt at dele viden op inden for de forskellige vidensområder, samt mellem snitfladerne, da jeg vurderer at det tydeliggør f.eks. de områder hvor jeg vurderer at jeg har behov for at arbejde mere med min viden. 


Jeg vurderer at jeg på dele af det teknologiske område (TK) mangler erfaring i brug af teknologi. Krydsfeltet teknologisk-pædagogisk (TPK) viden viser at jeg også her mangler erfaring da det er første gang jeg bruge flipped classroom som didaktisk metode i min undervisning. 

Mit vidensniveau i disse krydsfelter påvirker så også min samlede viden inden for krydsfeltet TPACK (digital didaktisk design). Dette vurderer jeg indeholder viden om min brug af flipped classroom i sammenhæng med de praktiske forsøg i fysik (faglig viden - CK). 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Introduktion