6. Planlægning: Didaktisk model for flipped classroom
I nedenstående har jeg model for didaktisk model for flipped classroom, som if. (Phillips m.fl., 2016). Modellen er brugt som grundlag for planlægning af aktion for brug af instruktions-videoer i fysik-undervisningen.
Didaktisk model for flipped classroom (Phillips m.fl., 2016)
Lærerforberedelse - mål og elevforudsætninger:
Det første jeg kigger på er målene med aktionen, da jeg anser dette som et styrende element for aktionen. Målet med aktionen er at eleverne deltager (se link) i de praktiske fysik-forsøg for derigennem opnå de færdigheder, som er krævet jf. bekendtgørelsen.
På side 5 af bloggen (se link) har jeg redegjort dybere for min vurdering af det taksonomiske mål for praktiske færdigheder under anvendelse af den pysko-motoriske taksonomi.
Det næste jeg har kigget på er elevforudsætningerne. Elevforudsætningerne har jeg analyseret ved hjælp af (Ralking m.fl, 2009). Her opdeles elevforudsætninger i såkaldte "elev-afhængige" og "skole-afhængige" faktorer.
De "elev-afhængige" faktorer dækker bl.a. de psykiske faktorer f.eks. over elevens interesse, holdning og personlige modning-niveau. Som analyseret på bloggen under "læringsteorier" (se link) så kan en af årsagerne til elevernes adfærd skyldes deres individuelle interesse for den nuværende fysik-undervisning ikke tilstrækkeligt imødekommer elevernes behov for brug af digitale teknologier. De psykiske faktorer tolker jeg også til at dække over elevernes egen motivation selvopfattelse i forhold fysik. Dette giver sig udslag i deres adfærd, som f.eks. at de roder med fysik-udstyret i stedet for at lave forsøget. Dette har jeg under "læringsteorier"( se link) på bloggen tolket som et læringsforsvar ("hverdagsbevidsthed").
De "skole-afhængige faktoter" dækker over det fysiske og kulturelle miljø på skolen. Her tolket som på klassen. Jeg er opmærksom på at elev-adfærd i høj grad er bestemt af de kulturelle normer for adfærd, som er i klassen, og som kan give sig udslag i den adfærd de udviser hvor de roder med fysik-udstyret i stedet for at at deltage aktivt i undervisningen. Disse normer der måtte være tilstede i læringsrummet forudser jeg at brugen af digitale teknologier i form af video kan være med til at nedbryde. Idet at nogle elever vil være stærkt motiverede for brugen af teknologien og den delvist ændrede undervisningsform, som brug af teknologien afstedkommer. Jeg anser det derfor for muligt at nogle elever potentiel vil kunne bryde med den eksisterende gruppe-norm. Jeg forudser at der vil være nogle elever tilbage som ikke med det samme vil bryde med de eksisterende normer. Her er det en anden opgaver for min egen klasseledelse at få motiveret disse elever til at deltage, som ikke nødvendigvis inkluderer brug af digitale teknologier.
Samlet set vurderer jeg at de relevante elev-forudsætninger, som jeg vil fokusere på er elevernes drivkraft (motivation, interesse) for brug af digitale teknologier, og behov for støtte. En anden forudsætning er elevernes faglige niveau, her forstået som deres færdigheder i forhold til udførsel af eksperimenter. Det skal min brug af video i undervisningen tage hensyn til. Derudover har nogle elever svært ved at koncentrere sig i længere tid af gangen. Det tolker jeg som en "psykisk faktor" (Ralking m.fl, 2009).
Læringsaktivitet - materialer, arbejdsform, lærerrolle:
Af relevante materialer er naturligvis fysik-udstyr. Men ellers er det elevernes smartphone, som de er motiverede for at bruge. Jeg tolker også "læringaktiviteter" til at indeholde den teknologiske viden jeg selv skal have tilegnet med i forhold til brug af digitale teknologier. Den anvendte didaktiske model vurderer jeg er mangelfuld på nogle punkter i det at den efter min tolkning ikke eksplicit inkluderer de elementer som muliggør eller potentiel kan begrænse læring. Dette udgøres af elementet "Rammefaktorer" i Hiim og Hippes Didaktiske Relationsmodel (Aarkrog,2018). Jeg er som som lærer i høj grad også er en rammefaktor i forhold til om aktionen bliver en succes. Det vil sige om jeg får tilegnet mig tilstrækkelig teknologisk viden, som jeg formår at kombinere med min fag-faglige og pædagogiske viden. Dette punkt har jeg diskuteret på bloggen under "TPACK model" (se link).
Før jeg overhovedet vil kunne igangsætte brug af video vil jeg gangen inden forberede eleverne på hvordan brug af video skal foregå. Dette vil foregå via en kort instruktion. Hvordan og kvaliteten af instruktionen og min formidling til elever kan igen være en potentiel begrænsende faktor (Rammefaktor jvf. Hiim og Hippe). Det er derfor vigtig at min instruktion bliver så kort og præcis som mulig.
Læringsaktiviteten vil kombinere brug af video og en formativ evaluering via Microsoft Forms. Læs flere detaljer herom under punkter "Formativ Evaluering" og "Videooplæg", samt på side 3 (Se link)
Udover det individuelle element, hvor elever selv ser video hjemmefra, så vil undervisningen foregår i grupper af 3-4 elever. Dette er som i den nuværende undervisning, og ændres i aktionen ikke ved brug af digitale teknologier. Det primære som ændres er at læringaktiviteten, herunder tolket som læreprocessen der starter hjemme hos eleven, ved brug af digitale teknologier, samt min egen lærerrolle.
Min egen rolle vil, som nævne længere oppe på siden, ændres til mere at agere som vejleder og støtte-person for eleverne. Det vil jeg vil bedre kunne støtte de enkelte elever i deres NUZO jvf. (Aarkrog, 2018). Dette er dog kun et eksempel på hvordan min lærerrolle kan ændres på den måde jeg har valgt at inddrage flipped classroom på. Det betyder for mig ikke at der ikke stadig kan være behov for gå tilbage til den "gamle" undervisnings-form. Men også hvordan jeg bruger video vil have indflydelse på flere elementer i min undervisning. Evt. kunne der også laves opgaver hvor det er meningen at elever ser video i klassen.
Videooplæg - indhold, struktur
Da målet med aktionen er at eleverne deltager i fysik-forsøg og derved opnår færdigheder i udførsel af førsøg (under vejledning), som tolket jvf. grundfagsbekendtgørelsen, skal instruktions-video netop indeholde en instruktion/vejledning i udførsel af forsøget. Til viden om struktur og opbygning af instruktionsvideoer har jeg valgt "model for instruktionsvideoer" (Henrik Romme). Videoen vil indholdsmæssigt være på lavt taksonomisk niveau (se punktet "Formativ Evaluering"), og vil indeholde en kort forklaring af formål og ellers illustrere hvilke materialer elever skal bruge til forsøg, og hvordan de udfører forsøget. Instruktionsvideoen skal meget være kort jvf. (Henrik Romme) uden det defineres hvad "meget kort" betyder. Dette er vigtigt at jeg tager hensyn til set i lyset af læringsforudsætningerne (se didaktisk element "Elevforudsætninger). Jeg tænker at en video af 2-3 minutters varighed er tilstrækkeligt. Evt. vil det være nødvendigt at lave flere trindelte instruktions-videoer.
Jeg vil lave et storyboard inden jeg producerer instruktions-videoen, og vil skulle have fremskaffet det nødvendige tekniske udstyr. Dette punkt hænger sammen med elementet "Læringsaktiviteter".
Ifølge (Phillips m.fl., 2016) er en forudsætningerne for flipped classroom at man selv producerer sine videoer. Her er fordelen bl.a. at videoen bliver skræddersyet til indholdet og de fysiske rammer. Dette er klart relevant i forhold til min udarbejdelse af instruktions-videoer. Derudover vil videoen også fungere som en mulighed for selv-refleksion over min egen kommunikation af indholdet til eleverne herunder hvordan det kan forbedres for at eleverne føler sig bedre stilladseret i sin læreproces derhjemme og i fysik-undervisningen. Derved vil eleven være bedre stillet i forhold til at deltage i sin læreproces og vil derved være mere parat til at deltage i det planlagte læringsaktiviteter iølge (Phillips m.fl., 2016).
Formativ evaluering - taksonomi, spørgsmål
Til videoen har jeg valgt at tilknytte en formativ evaluering i form af spørgsmål til den video som eleven har set. Dette er i overensstemmelse med de anbefalinger, som er givet vedrørende flipped classroom i (Phillips m.fl., 2016). Videoen vil blive inkorporeret i Microsoft Forms, hvor der vil blive tilføjet spørgsmål til filmen, som eleven har set hjemme. Spørgsmålene vil være formet som en multiple choice, hvor både jeg og eleven vil få feedback med det samme på svar. Spørgsmålet vil være på et lavt taksonomisk niveau. Som det er redegjort for på side 5 af bloggen (se link).
Via testen vil jeg som lærer få viden om elevernes udbytte af videoen, som jeg vil tage hensyn til når elever og jeg mødes på klassen. Har eleverne f.eks. forstået (niveau 2 af Blooms Taksonomi) hvad forsøget de skal lave handler om? Se element "Klasseopsamling" i den didaktiske model. Det er ifølge (Holmboe) vigtigt at arbejdet er stilladseret.
Grundlæggende så handler stilladsering ifølge (Holmboe) om at jeg som lærer skal sørge for at at eleven arbejder sig fremad i sin NUZO. Det vil sige at eleven er blevet stilladseret i sin NUZO.
Derfor er det vigtigt at videoen og tilhørende spørgsmål er lavet på et tilpas taksonomisk niveau. Det skal ikke været for nemt for så vil eleven jo være ikke stilladseret i sin udvikling. Men jeg må hellere ikke stille eleven for svære spørgsmål for så vil eleven opleve frustration ifølge (Holmboe). Det tolker jeg som at elevens drivkraft i en Illeris forståelse vil være påvirket og eleven vil derfor ikke kunne gennemgå sin akkommodative tilegnelses-proces for indlæring af de praktiske færdigheder.
Som (Holmboe) nævner det så skal stilladseringen have et dobbeltsigte. Det vil sige at video og spørgsmål skal være stilladseret for eleven. Der det skal også være stilladserende for elevens videre arbejde / udvikling. Dette beskrives af (Holmboe) som stilladseringens dobbeltsigte. For det videre arbejder tænker tænker jeg at video som støtte stadig kan udgøre det stilladserende element i elevens udvikling. Da eleven kan søge støtte i videoen når eleven oplever vanskeligheder i sin udvikling (læreproces).
Klasseopsamling - indhold, tid:
Klasseopsamlingen vil blive planlagt efter og med udgangspunkt i "Formativ Evaluering". Jeg vil vurdere på baggrund af test om eleverne har opnået det ønskede niveau af forståelse for øvelsens formål og praktiske elementer inden dette påbegyndes. Jeg vil inden eleverne går igang med øvelsen kort og præcist fortælle om formål og forventninger til elevernes aktive arbejde.
I det mest optimale scenarie vil alle elever møde ind velforberedte således at "klasseopsamlingen" bliver kortvarig. Men jeg tænker at med den forforståelse jeg har af eleverne og deres forudsætninger, vil der være risiko for at flere elever, ihvertfald første gang video introduceres i undervisningen, enten ikke have set videoen eller der vil være elementer af videoen de ikke har forstået. Jeg vil derfor fokusere på at støtte de elever, som ikke har forstået indholdet af videoen på det ønskede niveau. De elever som ikke har set videoen vil jeg give mulighed for at se videoen på klassen.
På den baggrund vil jeg til næste forløb med flipped classroom og video få viden om hvordan video kan stilladseres i forhold til elevernes læringsproces.
Evaluering - metode, tegn:
I evaluering vil jeg have fokus på om elevernes adfærd viser tegn på øget deltagelse i fysik-forsøgene. Det vil sige evalueringen hovedsageligt vil fokusere på kvalitative observationer af elevadfærd. En såkaldt formativ proces-evaluering.
Tegn på øget deltagelse vil jeg kunne se via om eleverne rent faktisk udfører forsøget, får udført deres målinger og skrevet ned på eksempelvis et stykke papir. Jeg vil også løbende være i dialog med eleverne undervejs i deres arbejde med de praktiske eksperimenter. Dermed vil jeg også få viden om elevernes læringsproces.
Didaktisk model for flipped classroom (Phillips m.fl., 2016)
Lærerforberedelse - mål og elevforudsætninger:
Det første jeg kigger på er målene med aktionen, da jeg anser dette som et styrende element for aktionen. Målet med aktionen er at eleverne deltager (se link) i de praktiske fysik-forsøg for derigennem opnå de færdigheder, som er krævet jf. bekendtgørelsen.
På side 5 af bloggen (se link) har jeg redegjort dybere for min vurdering af det taksonomiske mål for praktiske færdigheder under anvendelse af den pysko-motoriske taksonomi.
Det næste jeg har kigget på er elevforudsætningerne. Elevforudsætningerne har jeg analyseret ved hjælp af (Ralking m.fl, 2009). Her opdeles elevforudsætninger i såkaldte "elev-afhængige" og "skole-afhængige" faktorer.
De "elev-afhængige" faktorer dækker bl.a. de psykiske faktorer f.eks. over elevens interesse, holdning og personlige modning-niveau. Som analyseret på bloggen under "læringsteorier" (se link) så kan en af årsagerne til elevernes adfærd skyldes deres individuelle interesse for den nuværende fysik-undervisning ikke tilstrækkeligt imødekommer elevernes behov for brug af digitale teknologier. De psykiske faktorer tolker jeg også til at dække over elevernes egen motivation selvopfattelse i forhold fysik. Dette giver sig udslag i deres adfærd, som f.eks. at de roder med fysik-udstyret i stedet for at lave forsøget. Dette har jeg under "læringsteorier"( se link) på bloggen tolket som et læringsforsvar ("hverdagsbevidsthed").
De "skole-afhængige faktoter" dækker over det fysiske og kulturelle miljø på skolen. Her tolket som på klassen. Jeg er opmærksom på at elev-adfærd i høj grad er bestemt af de kulturelle normer for adfærd, som er i klassen, og som kan give sig udslag i den adfærd de udviser hvor de roder med fysik-udstyret i stedet for at at deltage aktivt i undervisningen. Disse normer der måtte være tilstede i læringsrummet forudser jeg at brugen af digitale teknologier i form af video kan være med til at nedbryde. Idet at nogle elever vil være stærkt motiverede for brugen af teknologien og den delvist ændrede undervisningsform, som brug af teknologien afstedkommer. Jeg anser det derfor for muligt at nogle elever potentiel vil kunne bryde med den eksisterende gruppe-norm. Jeg forudser at der vil være nogle elever tilbage som ikke med det samme vil bryde med de eksisterende normer. Her er det en anden opgaver for min egen klasseledelse at få motiveret disse elever til at deltage, som ikke nødvendigvis inkluderer brug af digitale teknologier.
Samlet set vurderer jeg at de relevante elev-forudsætninger, som jeg vil fokusere på er elevernes drivkraft (motivation, interesse) for brug af digitale teknologier, og behov for støtte. En anden forudsætning er elevernes faglige niveau, her forstået som deres færdigheder i forhold til udførsel af eksperimenter. Det skal min brug af video i undervisningen tage hensyn til. Derudover har nogle elever svært ved at koncentrere sig i længere tid af gangen. Det tolker jeg som en "psykisk faktor" (Ralking m.fl, 2009).
Læringsaktivitet - materialer, arbejdsform, lærerrolle:
Af relevante materialer er naturligvis fysik-udstyr. Men ellers er det elevernes smartphone, som de er motiverede for at bruge. Jeg tolker også "læringaktiviteter" til at indeholde den teknologiske viden jeg selv skal have tilegnet med i forhold til brug af digitale teknologier. Den anvendte didaktiske model vurderer jeg er mangelfuld på nogle punkter i det at den efter min tolkning ikke eksplicit inkluderer de elementer som muliggør eller potentiel kan begrænse læring. Dette udgøres af elementet "Rammefaktorer" i Hiim og Hippes Didaktiske Relationsmodel (Aarkrog,2018). Jeg er som som lærer i høj grad også er en rammefaktor i forhold til om aktionen bliver en succes. Det vil sige om jeg får tilegnet mig tilstrækkelig teknologisk viden, som jeg formår at kombinere med min fag-faglige og pædagogiske viden. Dette punkt har jeg diskuteret på bloggen under "TPACK model" (se link).
Før jeg overhovedet vil kunne igangsætte brug af video vil jeg gangen inden forberede eleverne på hvordan brug af video skal foregå. Dette vil foregå via en kort instruktion. Hvordan og kvaliteten af instruktionen og min formidling til elever kan igen være en potentiel begrænsende faktor (Rammefaktor jvf. Hiim og Hippe). Det er derfor vigtig at min instruktion bliver så kort og præcis som mulig.
Læringsaktiviteten vil kombinere brug af video og en formativ evaluering via Microsoft Forms. Læs flere detaljer herom under punkter "Formativ Evaluering" og "Videooplæg", samt på side 3 (Se link)
Udover det individuelle element, hvor elever selv ser video hjemmefra, så vil undervisningen foregår i grupper af 3-4 elever. Dette er som i den nuværende undervisning, og ændres i aktionen ikke ved brug af digitale teknologier. Det primære som ændres er at læringaktiviteten, herunder tolket som læreprocessen der starter hjemme hos eleven, ved brug af digitale teknologier, samt min egen lærerrolle.
Min egen rolle vil, som nævne længere oppe på siden, ændres til mere at agere som vejleder og støtte-person for eleverne. Det vil jeg vil bedre kunne støtte de enkelte elever i deres NUZO jvf. (Aarkrog, 2018). Dette er dog kun et eksempel på hvordan min lærerrolle kan ændres på den måde jeg har valgt at inddrage flipped classroom på. Det betyder for mig ikke at der ikke stadig kan være behov for gå tilbage til den "gamle" undervisnings-form. Men også hvordan jeg bruger video vil have indflydelse på flere elementer i min undervisning. Evt. kunne der også laves opgaver hvor det er meningen at elever ser video i klassen.
Videooplæg - indhold, struktur
Da målet med aktionen er at eleverne deltager i fysik-forsøg og derved opnår færdigheder i udførsel af førsøg (under vejledning), som tolket jvf. grundfagsbekendtgørelsen, skal instruktions-video netop indeholde en instruktion/vejledning i udførsel af forsøget. Til viden om struktur og opbygning af instruktionsvideoer har jeg valgt "model for instruktionsvideoer" (Henrik Romme). Videoen vil indholdsmæssigt være på lavt taksonomisk niveau (se punktet "Formativ Evaluering"), og vil indeholde en kort forklaring af formål og ellers illustrere hvilke materialer elever skal bruge til forsøg, og hvordan de udfører forsøget. Instruktionsvideoen skal meget være kort jvf. (Henrik Romme) uden det defineres hvad "meget kort" betyder. Dette er vigtigt at jeg tager hensyn til set i lyset af læringsforudsætningerne (se didaktisk element "Elevforudsætninger). Jeg tænker at en video af 2-3 minutters varighed er tilstrækkeligt. Evt. vil det være nødvendigt at lave flere trindelte instruktions-videoer.
Jeg vil lave et storyboard inden jeg producerer instruktions-videoen, og vil skulle have fremskaffet det nødvendige tekniske udstyr. Dette punkt hænger sammen med elementet "Læringsaktiviteter".
Ifølge (Phillips m.fl., 2016) er en forudsætningerne for flipped classroom at man selv producerer sine videoer. Her er fordelen bl.a. at videoen bliver skræddersyet til indholdet og de fysiske rammer. Dette er klart relevant i forhold til min udarbejdelse af instruktions-videoer. Derudover vil videoen også fungere som en mulighed for selv-refleksion over min egen kommunikation af indholdet til eleverne herunder hvordan det kan forbedres for at eleverne føler sig bedre stilladseret i sin læreproces derhjemme og i fysik-undervisningen. Derved vil eleven være bedre stillet i forhold til at deltage i sin læreproces og vil derved være mere parat til at deltage i det planlagte læringsaktiviteter iølge (Phillips m.fl., 2016).
Formativ evaluering - taksonomi, spørgsmål
Til videoen har jeg valgt at tilknytte en formativ evaluering i form af spørgsmål til den video som eleven har set. Dette er i overensstemmelse med de anbefalinger, som er givet vedrørende flipped classroom i (Phillips m.fl., 2016). Videoen vil blive inkorporeret i Microsoft Forms, hvor der vil blive tilføjet spørgsmål til filmen, som eleven har set hjemme. Spørgsmålene vil være formet som en multiple choice, hvor både jeg og eleven vil få feedback med det samme på svar. Spørgsmålet vil være på et lavt taksonomisk niveau. Som det er redegjort for på side 5 af bloggen (se link).
Via testen vil jeg som lærer få viden om elevernes udbytte af videoen, som jeg vil tage hensyn til når elever og jeg mødes på klassen. Har eleverne f.eks. forstået (niveau 2 af Blooms Taksonomi) hvad forsøget de skal lave handler om? Se element "Klasseopsamling" i den didaktiske model. Det er ifølge (Holmboe) vigtigt at arbejdet er stilladseret.
Grundlæggende så handler stilladsering ifølge (Holmboe) om at jeg som lærer skal sørge for at at eleven arbejder sig fremad i sin NUZO. Det vil sige at eleven er blevet stilladseret i sin NUZO.
Derfor er det vigtigt at videoen og tilhørende spørgsmål er lavet på et tilpas taksonomisk niveau. Det skal ikke været for nemt for så vil eleven jo være ikke stilladseret i sin udvikling. Men jeg må hellere ikke stille eleven for svære spørgsmål for så vil eleven opleve frustration ifølge (Holmboe). Det tolker jeg som at elevens drivkraft i en Illeris forståelse vil være påvirket og eleven vil derfor ikke kunne gennemgå sin akkommodative tilegnelses-proces for indlæring af de praktiske færdigheder.
Som (Holmboe) nævner det så skal stilladseringen have et dobbeltsigte. Det vil sige at video og spørgsmål skal være stilladseret for eleven. Der det skal også være stilladserende for elevens videre arbejde / udvikling. Dette beskrives af (Holmboe) som stilladseringens dobbeltsigte. For det videre arbejder tænker tænker jeg at video som støtte stadig kan udgøre det stilladserende element i elevens udvikling. Da eleven kan søge støtte i videoen når eleven oplever vanskeligheder i sin udvikling (læreproces).
Klasseopsamling - indhold, tid:
Klasseopsamlingen vil blive planlagt efter og med udgangspunkt i "Formativ Evaluering". Jeg vil vurdere på baggrund af test om eleverne har opnået det ønskede niveau af forståelse for øvelsens formål og praktiske elementer inden dette påbegyndes. Jeg vil inden eleverne går igang med øvelsen kort og præcist fortælle om formål og forventninger til elevernes aktive arbejde.
I det mest optimale scenarie vil alle elever møde ind velforberedte således at "klasseopsamlingen" bliver kortvarig. Men jeg tænker at med den forforståelse jeg har af eleverne og deres forudsætninger, vil der være risiko for at flere elever, ihvertfald første gang video introduceres i undervisningen, enten ikke have set videoen eller der vil være elementer af videoen de ikke har forstået. Jeg vil derfor fokusere på at støtte de elever, som ikke har forstået indholdet af videoen på det ønskede niveau. De elever som ikke har set videoen vil jeg give mulighed for at se videoen på klassen.
På den baggrund vil jeg til næste forløb med flipped classroom og video få viden om hvordan video kan stilladseres i forhold til elevernes læringsproces.
Evaluering - metode, tegn:
I evaluering vil jeg have fokus på om elevernes adfærd viser tegn på øget deltagelse i fysik-forsøgene. Det vil sige evalueringen hovedsageligt vil fokusere på kvalitative observationer af elevadfærd. En såkaldt formativ proces-evaluering.
Tegn på øget deltagelse vil jeg kunne se via om eleverne rent faktisk udfører forsøget, får udført deres målinger og skrevet ned på eksempelvis et stykke papir. Jeg vil også løbende være i dialog med eleverne undervejs i deres arbejde med de praktiske eksperimenter. Dermed vil jeg også få viden om elevernes læringsproces.
Kommentarer
Send en kommentar