8. Model for og udarbejdelse af instruktionsvideo
På emu.dk er udarbjedet i instruktionspapir "styrk elevernes læring med video". Fokus er her også på flipped classroom, video og den ændrede lærerrolle, som brug af dette afstedkommer.
I papiret opstilles følgende krav til såkaldt "god videoproduktion"
- Formål: Gør rede for, hvorfor det er læringsmæssigt hensigtsmæssigt at arbejde med video i dette tilfælde.
- Mål:Angiv, hvilke kompetencemål eleverne skal udvikle i forbindelse med videoen.
- Filmgenre: Vær opmærksom på, hvilken video-/ filmgenre, der passer til formålet. Hvis det er en lærerproduceret video, kan du fx overveje video direct to camera, filmet undervisning, skærmoptagelse, interaktiv video eller tegnefilm/animationsvideo
- Udstyr: Find ud af, hvilket udstyr, der er brug for under videoproduktionen. Det kan fx ofte være hensigtsmæssigt at have en ordentlig mikrofon koblet til en smartphone.
- Storyboard: Udarbejd et storyboard til videoen.
- Redigering: Overvej, hvilke krav der skal være til videoredigering, og hvor meget videoen skal redigeres.
- Deling: Overvej, hvordan du mest hensigtsmæssigt kan dele videoen med andre.
Formål herunder den læringsmæssige intention har jeg redegjort for på side 2 (se link) på bloggen.
Mål er der redegjort for på side 5 (se link) af 6 af bloggen (se link).
Videoen vil jeg selv udarbejde. Som jeg har redegjort for på side 6 af bloggen (se link) så er en af forudsætningerne i flipped classroom at jeg selv udarbejder video, herunder bl.a. i forhold til de fysiske rammer som forsøget laves under er i overensstemmelse med de rammer som eleverne skal lave forsøget under. Derudover tænker jeg også i forhold til at skabe tryghed hos eleven at det vil være det optimale at jeg udarbejder videoen. Det ser jeg i sammenhæng med det væsentlige element i undervisning generelt som er at skabe / opretholde min relation til eleverne (samspil) da dette kan have et væsentlig indflydelse på elevernes drivkraft (motivation) og dermed læring. Dette er et element af min egen klasseledelse som stadig er relevant at tænke ind i min undervisning når jeg gør brug af digitale teknologier. Se f.eks. (Ågård, 2017) som nævner dette element af klasseledelsen.
Til udarbejdelse af instruktionsvideoen benyttes følgende model (Romme, 2020):

Modellen fremstår ret enkel at bruge og er rimelig selvforklarende. I modellen er noteret at videoen skal være meget kort uden at det er specificeret hvad en sådan varighed er. Men (Romme, 2020) nævner dog i forbindelse med modellen at en instruerende video ikke bør indeholde mere end 10 trin. Derudover nævner (Romme, 2020) et bud på maksimal længde for video generelt på 7 min.
Jeg tænker at hvis videoen skal være meget kort og simpel så vil mit mål være at ramme omkring 3-4 minutter max. for videolængden. Jeg tænker også at hvis videoen bliver for lang og indholder for mange informationer vil der være risiko for at eleverne ikke får det optimale udbytte af videoen. Der vil være risiko for at kompleksiteten og derved taksonomien bliver for høj hvis der er for mange trin og informationer i videoen. Det vurderer jeg kan udløse en læringsbarriere som derved kan påvirke elevernes drivkraft til at deltage og forstå indholdet i videoen. Derfor kan videoen have den modsatte effekt end det som er målet - jo nemlig at støtte eleven i dens læreproces.
Når jeg i praksis laver instruktionsfilm vil jeg første udarbejde et story-board. På den måde får jeg også en ide om hvor mange trin der er i videoen og om den evt. skal deles op i flere videoer.
Som et eksempel på storyboard for instruktiosnvideo til forsøg med varmefylde for vand har jeg oplistet følgende hovedtrin:
1. Intro: Formål og indhold af video - hvilket udstyr der skal bruges og fremgangsmåden (ca. 10 sekunder). Video viser indledningsvis billede med mig, som taler.
3. Billeder som viser udstyr med tilhørende benævnelser i ord (ca. 30 sekunder)
4. Fremgangsmåde - forklares med billeder og ord (ca. 120 sekunder):
a. Aflæsning og notering af effekt
b. Afvejning og notering af vægt
c. Måling og notering af start-temperatur
d. Start af el-kedel og stopur
e. Stop af el-kedel og stopur
f. Notering af tid og slut-temperatur
5. Henvisning til video om beregninger - forklares med ord (10 sekunder)
Som det fremgår af ovenstående så indeholder videoen i alt 10 trin og holder sig derfor indenfor anbefalingerne af (Romme, 2016). Videoen har en estimeret varighed af 3 minutter.
Jeg har valgt at videoen i starten skal vise billede af mig for at opretholde / skabe relation og dermed tryghed for eleven da de så både kan se og høre at der er deres "normale" underviser som snakker, som diskuteret længere oppe på siden.
Videoen har jeg valgt af afslutte med henvisning til film, som bygger videre på det arbejde som er lavet i videoen, og som eleverne jo selv skal lave. Dette har jeg valgt fordi den enkelte video i sig selv ikke kun skal stilladsere eleven, men også fordi videoen skal være stilladserende for elevens videre arbejde, som (Holmboe, 2016) nævner det.
Til udstyr for brug af videoen har min skole video-udstyr jeg kan bruge. Ift. redigering af video tænker jeg det relevant at gøre brug af video-redigering. Dette fordi at når jeg f.eks. viser at forsøg så vil der i perioder tid med at vente på f.eks. at noget vand som koger. Dette vil jeg forkorte ved brug af redigering. Jeg vil forsøge at holde videoen så autentisk som muligt og vil derfor ikke klippe små-fejl jeg laver ud da dette også er noget, som vil kunne forekomme i den "almindelige" undervisning. Dette har jeg valgt for at lade være med at fremstå "perfekt" for at undgå om muligt at elever får den samme forventning til at det de selv laver skal være "perfekt", da jeg tænker at de vil kunne skabe utryghed hos nogle elever, og derved vil jeg kunne risikere at det vil kunne blokere for læringen.
Til videoredering vil jeg bruge "Weevideo" som jeg har adgang til via skoletube.dk.
Videoen vil blive indlejret i Microsoft Forms formativ evaluering. Link hertil vil blive sendt ud til elever via "Elevplan", som er en fremgangsmåde som eleverne kender til i forvejen, og som jeg derfor har valgt at bruge. Dette vil kunne skabe / opretholde tryghed hos eleven.
Når elever ser video i klassen vil jeg give eleverne mulighed for også at bruge QR koder. Dette for både at gøre videoer let tilgængeligt, men også fordi de er motiverede for brug af digitale teknologier.
Som eksempel på video jeg har lavet, indlejret i MS Forms klik link.
Videoen har en varighed af 3:35 minutter, og har derfor lidt længere varighed en estimeret i planlægningen. Videoen er lavet hjemme hos mig selv pga. Corona-krisen, og opfylder derfor ikke fuldstændigt de krav jeg har opstillet. Men jeg vurderer selv at filmen fremstår autentisk og om muligt afspejler de forhold eleven selv skal lave forsøget under.
Kommentarer
Send en kommentar