1. Indledning og problemstilling

Jeg er ansat som almenlærer på EUC Nordvestsjælland, hvor jeg underviser i bl.a. fysik.

Når der i undervisningen skal laves praktiske forsøg oplever jeg at nogle elever kan have svært ved at komme i gang, selv når jeg mundtligt har introduceret til forsøget og udleveret en skriftlig vejledning. Elever bliver urolige, og udviser en adfærd hvor de f.eks. roder med fysik-udstyr. Nogle elever giver nogen gange udtryk for at de ikke forstår hvad de skal, eller at de ikke kan finde ud af fysik. Jeg har observeret at elever arbejder med forsøgene når jeg har mulighed for at være til stede. Men ofte arbejder jeg med forholdsvis store hold hvilket udfordrer min tid til at støtte den enkelte elev, som fra et læringsteoretisk synspunkt have en negativ indvirkning på elevens drivkraft (herunder motivation) for at gennemgå deres egen læringsproces for tilegnelse af indholdet (praktiske færdigheder).

Derfor jeg har overvejet om implementering af instruktionsvideoer, som digital teknologi i min undervisningen kan bruges som en støtte for eleven. Der vil derved være mulighed for større grad af elev-differentiering idet at den enkelte eleven derved i større grad får mulighed for at se filmen i sit eget tempo, og forstå den givne instruktion, som grundlag for elevens videre praktiske arbejde i fysik-laboratoriet. 

Brug af video tænker jeg anvendt, som en del af model for flipped classroom da litteraturen antyder at brug af flipped classroom og digitale teknologier generelt potentiel kan virke motiverende for eleverne. Dette anser jeg som et vigtigt udgangspunkt for at kunne arbejde med denne motivation hos eleverne, for at de derigennem kan opnå de ønskede færdigheder. 

Problemformulering
Den konkrete problemstilling som jeg ønsker undersøgt via brug af digital teknologi er:
  • Hvordan vil brug af instruktions-videoer i flipped classroom kunne medføre øget deltagelse hos elever i fysik-undervisningen?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Introduktion