4. Hvordan vil flipped classroom ændre min undervisning?

På denne side har jeg skrevet om flipped classroom i forhold til min problemstilling. Flipped classroom og video er det didaktiske element jeg introducerer i min undervisning for om muligt at kunne se om jeg derigennem opnår en øget elev-deltagelse i de praktiske fysik-forsøg. Flipped classroom betragter jeg dermed som en aktion, som jeg vil evaluere effekten af i forhold til øget elevdeltagelse og læring.

Hvad er flipped classroom?
Princippet i flipped classroom har jeg illustreret ved nedenstående illustration. 

(Henrik Romme Systime)

Flipped classroom er en såkaldt rotationsmodel i undervisningsprincippet blended learning, hvor den undervising der normalt foregår i klassen via videomediet flyttes hjem som forberedelse. I klassen bygges ovenpå arbejdet primært via elevaktiverende undervisning ((Phillips m.fl., 2016). 

Ifølge (Phillips m.fl., 2016) er en af de grundlæggende antagelser, at når eksempelvis lærens instruktioner flyttes hjem som forberedelse, frigives tid, som eleverne kan bruge til at arbejde aktivt med stoffet i klassen. 
Den didaktiske intention med undervisningsformen, er at f.eks. jeg som lærer går fra i størstedelen af tiden at være den vidende instruktør til i højere grad at agere som vejleder og motivator i forhold til elevernes læreprocesser.

Ift. min problemstilling fra praksis så vil brug af flipped classroom optimalt set, ændre min undervisning på den måde at jeg vil bruge mindre tid på at forklare/instruere elever i hvordan de udfører fysik-forsøget på klassen. Derimod vil eleverne se en instruktions-video derhjemme inden undervisningen. Så på den måde åbner det for mere tid til at elever kan arbejde aktivt med fysik-forsøg. Dvs. højere grad af elevaktiverende undervisning. Dette understøttes også at den viden der er på området som antyder at metoden kan være motiverende for eleverne. Se under side 3 på bloggen, hvor jeg diskuterer dette emne.
Ved at elever skal se instruktions-video derhjemme får de også en slags lektie for, som de normalt ikke får. Spørgsmålet er om dette kan virke de-motiverende på eleverne? Dette punkt diskuterer jeg nærmere under den didaktiske model for flipped classroom.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Introduktion