3. Kan brug af digitale teknologier motivere til læring?
Man kunne godt stille sig det spørgsmål om det overhovedet er relevant at overeje? Svaret er for mig indlysende "ja".
I dette afsnit har jeg kigger på nogle af de artikler jeg har læst for at få viden om flipped classroom og om brug af digitale teknologier generelt kan siges overordnet at kunne have en effekt i form af øget motivation hos elever. Det vil sige afsnittet har et mere overordnet perspektiv på undervisning. Men jeg ser det også som en relevant viden at kunne bruge for at gøre mig selv opmærksom på udviklingsmuligheder i min egen undervisning idet det for mig er helt grundlæggende at tage ansvar for elevernes læring ved at undersøge de potentielle muligheder der kunne være for øget motivation og læring. I dette tilfælde ved brug af digitale teknologier i en grundigt didaktisk overvejet undervisningsmæssig kontekst.
Ifølge (Phillips m.fl., 2016) er der ikke noget entydig empirisk dokumentation, som viser at brug af flipped classroom, som undervisnings-metode har en positiv effekt på elevernes læring, men han nævner i samme ombæring at der er meget, som tyder på det. Dette antager jeg kunne bygge på forskellige oplevelser hos forskellige undervisere om brug af flipped classroom. Men effekten er ikke konkret videnskabeligt dokumenteret i det materiale jeg har læst.
Men det som jeg kan se i metoden er det, som (Phillips m.fl., 2016) nævner at jeg som lærer i større grad end nu vil kunne arbejde mere, som vejleder og arbejde med at motivere elever f.eks. ved at støtte dem i deres arbejde. Min tanke med brug af flipped classroom i min praksis er at brug af metoden vil kunne frigøre nogle lærerressourcer hos mig til få mere tid til at støtte de svageste elever. Jeg tænker også at metoden i sig selv vil have fordel for de svage elever, f.eks. det at de kan se video i deres eget tempo, og derved understøttes deres læringsproces bedre. Video tænker jeg kan fungere som en støtte når jeg som lærer i situationen ikke har mulighed for at være der og hjælpe eleven. Denne støtte kan jeg begrunde teoretisk idet at eleverne igennem brug af video for mulighed for at blive støttet i deres NUZO (Vygotsky if. Aarkrog 2018). Det stiller dog også nogle krav og udfordringer til udformningen og stilladsering af video idet at elever også her skal lære og være i stand til at forstå videoens budskaber. Evt. skal der arbejdes med progression i sværhedsgrad af indhold i en eller flere videoer? Der vil være en risiko for at ikke alle elever kan støttes optimalt udelukkende via videoer, men det er som før nævnt ikke kun det som er formålet med brug af video, men jo også frigørelse af tid så jeg vil kunne give mere målrettet støtte.
I forhold til brug af video som digital teknologi i undervisning kan jeg begrunde dette, som havende en positiv effekt på elevers motivation generelt.
Da ifølge (Elyk) så viser undersøgelser at elever motiveres ved brug af mobillæring*, men angiver dog at der er behov for yderligere undersøgelser om effekten på elevernes læring. Det tolker jeg som at hvis jeg kan få eleverne til at blive motiverede ved didaktisk inddragelse af digital teknologi (video, smartphone etc.) så vil min opgave være at fastholde og bruge denne umiddelbare motivation for brug af digital teknolog, sådan at mine elever i sidste ende i højere grad opfylder læringsmålene end tilfældet er i dag for nogle elever i min nuværende undervisning.
I (Dohn m.fl., 2009) nævnes web 2.0 aktivitet**, som værende en motivations-faktor for elever. Brug af instruktionsvideoer forstår jeg dog ikke som en web 2.0 aktivitet, men mere som et læringsmedie, udarbejder af mig, hvorigennem eleverne kan understøttes i deres individuelle læringsproces. Det vil evt. fremadrettet og såfremt den enkelte elev igennem tilpas støtte opnår til et passende niveau hvor eleven selv kan tage ansvar for egen læring, være relevant hvis elever arbejder med selv-produktion af indhold via f.eks. youtube-videoer. Det kunne tænkes i forbindelse med at eleverne skal udarbejde deres fysik-dokumentationer. Men jeg ser ikke det som det første sted at starte i forhold til brug af video, da jeg vurderer at det taksonomiske niveau til dette kan være for højt for nogle elever, hvilket kan medføre en risiko for udløsning af et læringsforsvar.
Under "Perspektivering" har jeg redegjort for fremtidige initiativer jeg vil kunne arbejde med fremadrettet ved brug digitale teknologier i min egen undervisning.
Skriv mere konkret og fortolk
*Mobillæring defineres ifølge (Elyk) forskelligt, men jeg har valgt at fokusere på følgende definition af begrebet: "the provision of education and training on PDAs/palmtops/handhelds, smartphones and mobile phone".
Som frit oversat til dansk af undertegnede som: "Tilvejebringelse af uddannelse og oplæring via bærbar PC, smartphones etc."
**Web 2.0 kan ifølge (Dohn m.fl., 2009) karakteriseres, som en særlig anvendelse af internettet, som muliggør kommunikation via websites. Herunder anvendes web 2.0 om websites og webmedierende aktiviteter, der en kendetegnet ved en høj grad af bruger-til-bruger indholds-produktion og interaktion.
Sammenfattende vurderer jeg på baggrund af de artikler jeg har læst at brug af digitale teknologier kan have en positiv indvirkning på elevers motivation. Brug af flipped classroom tyder på at kunne motivere eleverne, uden der dog er noget håndfast bevis for det. Men elever motiveres af mobillæring som betyder at eleverne har hjælp lige ved hånden når de har behov for det, f.eks. i min fysik-undervisning. Jeg vurderer også at jeg bedre vil kunne imødekomme elevers forudsætninger for læring ved bedre inddragelse af eksempelvis video, da eleverne har interesse for brug af digitale teknologier (f.eks. deres brug af smartphone). De fleste elever bruger i varierende grad forskellige medieplatforme, som f.eks. youtube. Det som bliver udfordringen, for mig at se, bliver at få gjort anvendelse af video til undervisnings-brug motiverende for eleven. Det har jeg gjort overvejelser om hvordan i følgende afsnit hvor jeg har konkretiseret mine didaktiske overvejelse og refleksioner på basis af didaktisk model for flipped classroom.
I dette afsnit har jeg kigger på nogle af de artikler jeg har læst for at få viden om flipped classroom og om brug af digitale teknologier generelt kan siges overordnet at kunne have en effekt i form af øget motivation hos elever. Det vil sige afsnittet har et mere overordnet perspektiv på undervisning. Men jeg ser det også som en relevant viden at kunne bruge for at gøre mig selv opmærksom på udviklingsmuligheder i min egen undervisning idet det for mig er helt grundlæggende at tage ansvar for elevernes læring ved at undersøge de potentielle muligheder der kunne være for øget motivation og læring. I dette tilfælde ved brug af digitale teknologier i en grundigt didaktisk overvejet undervisningsmæssig kontekst.
Ifølge (Phillips m.fl., 2016) er der ikke noget entydig empirisk dokumentation, som viser at brug af flipped classroom, som undervisnings-metode har en positiv effekt på elevernes læring, men han nævner i samme ombæring at der er meget, som tyder på det. Dette antager jeg kunne bygge på forskellige oplevelser hos forskellige undervisere om brug af flipped classroom. Men effekten er ikke konkret videnskabeligt dokumenteret i det materiale jeg har læst.
Men det som jeg kan se i metoden er det, som (Phillips m.fl., 2016) nævner at jeg som lærer i større grad end nu vil kunne arbejde mere, som vejleder og arbejde med at motivere elever f.eks. ved at støtte dem i deres arbejde. Min tanke med brug af flipped classroom i min praksis er at brug af metoden vil kunne frigøre nogle lærerressourcer hos mig til få mere tid til at støtte de svageste elever. Jeg tænker også at metoden i sig selv vil have fordel for de svage elever, f.eks. det at de kan se video i deres eget tempo, og derved understøttes deres læringsproces bedre. Video tænker jeg kan fungere som en støtte når jeg som lærer i situationen ikke har mulighed for at være der og hjælpe eleven. Denne støtte kan jeg begrunde teoretisk idet at eleverne igennem brug af video for mulighed for at blive støttet i deres NUZO (Vygotsky if. Aarkrog 2018). Det stiller dog også nogle krav og udfordringer til udformningen og stilladsering af video idet at elever også her skal lære og være i stand til at forstå videoens budskaber. Evt. skal der arbejdes med progression i sværhedsgrad af indhold i en eller flere videoer? Der vil være en risiko for at ikke alle elever kan støttes optimalt udelukkende via videoer, men det er som før nævnt ikke kun det som er formålet med brug af video, men jo også frigørelse af tid så jeg vil kunne give mere målrettet støtte.
I forhold til brug af video som digital teknologi i undervisning kan jeg begrunde dette, som havende en positiv effekt på elevers motivation generelt.
Da ifølge (Elyk) så viser undersøgelser at elever motiveres ved brug af mobillæring*, men angiver dog at der er behov for yderligere undersøgelser om effekten på elevernes læring. Det tolker jeg som at hvis jeg kan få eleverne til at blive motiverede ved didaktisk inddragelse af digital teknologi (video, smartphone etc.) så vil min opgave være at fastholde og bruge denne umiddelbare motivation for brug af digital teknolog, sådan at mine elever i sidste ende i højere grad opfylder læringsmålene end tilfældet er i dag for nogle elever i min nuværende undervisning.
I (Dohn m.fl., 2009) nævnes web 2.0 aktivitet**, som værende en motivations-faktor for elever. Brug af instruktionsvideoer forstår jeg dog ikke som en web 2.0 aktivitet, men mere som et læringsmedie, udarbejder af mig, hvorigennem eleverne kan understøttes i deres individuelle læringsproces. Det vil evt. fremadrettet og såfremt den enkelte elev igennem tilpas støtte opnår til et passende niveau hvor eleven selv kan tage ansvar for egen læring, være relevant hvis elever arbejder med selv-produktion af indhold via f.eks. youtube-videoer. Det kunne tænkes i forbindelse med at eleverne skal udarbejde deres fysik-dokumentationer. Men jeg ser ikke det som det første sted at starte i forhold til brug af video, da jeg vurderer at det taksonomiske niveau til dette kan være for højt for nogle elever, hvilket kan medføre en risiko for udløsning af et læringsforsvar.
Under "Perspektivering" har jeg redegjort for fremtidige initiativer jeg vil kunne arbejde med fremadrettet ved brug digitale teknologier i min egen undervisning.
Skriv mere konkret og fortolk
*Mobillæring defineres ifølge (Elyk) forskelligt, men jeg har valgt at fokusere på følgende definition af begrebet: "the provision of education and training on PDAs/palmtops/handhelds, smartphones and mobile phone".
Som frit oversat til dansk af undertegnede som: "Tilvejebringelse af uddannelse og oplæring via bærbar PC, smartphones etc."
**Web 2.0 kan ifølge (Dohn m.fl., 2009) karakteriseres, som en særlig anvendelse af internettet, som muliggør kommunikation via websites. Herunder anvendes web 2.0 om websites og webmedierende aktiviteter, der en kendetegnet ved en høj grad af bruger-til-bruger indholds-produktion og interaktion.
Sammenfattende vurderer jeg på baggrund af de artikler jeg har læst at brug af digitale teknologier kan have en positiv indvirkning på elevers motivation. Brug af flipped classroom tyder på at kunne motivere eleverne, uden der dog er noget håndfast bevis for det. Men elever motiveres af mobillæring som betyder at eleverne har hjælp lige ved hånden når de har behov for det, f.eks. i min fysik-undervisning. Jeg vurderer også at jeg bedre vil kunne imødekomme elevers forudsætninger for læring ved bedre inddragelse af eksempelvis video, da eleverne har interesse for brug af digitale teknologier (f.eks. deres brug af smartphone). De fleste elever bruger i varierende grad forskellige medieplatforme, som f.eks. youtube. Det som bliver udfordringen, for mig at se, bliver at få gjort anvendelse af video til undervisnings-brug motiverende for eleven. Det har jeg gjort overvejelser om hvordan i følgende afsnit hvor jeg har konkretiseret mine didaktiske overvejelse og refleksioner på basis af didaktisk model for flipped classroom.
Kommentarer
Send en kommentar