5. Mål for brug af video og flipped classroom

Som redegjort for i problemformulering så er målet med inddragelse af flipped classroom og video at opnå øget elev-deltagelse i de praktiske fysik-forsøg, så elever tilegner sig færdigheder på et passende taksonomisk niveau. Det vil sige min aktion skal resultere i at eleverne opfylder de faglige mål som står beskrevet i bekendtgørelsen.

I grundfags-bekendtgørelsen står følgende beskrevet om et af de faglige mål:

Undervisningens mål er, at eleven:... under vejledning kan medvirke til at udføre kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter samt redegøre for eksperimenternes formål.

Bekendtgørelsens mål tolker jeg som at eleven skal have praktiske færdigheder i at udføre praktiske eksperimenter. Det taksonomiske niveau har jeg vurderet til at ligge på niveau 3 "styret udførelse" jvf. Simpsons Psykomotoriske Taksonomi (Profession lærer metodik).

Elevernes opnåelse af det taksonomiske mål vil blive opnået gradvist. Jeg vurderer at når elever ser video derhjemme som en del af flipped classroom (ser side 3) på bloggen så vil målet med denne del være at eleverne når til niveau 2 af taksonomierne, som vist i nedenstående figur.


Figur: Mål for brug af flipped classroom og video for elevers praktiske færdigheder i fysik

Det vil sige at eleverne så vidt muligt opnår en parathed ved at se videoen (og lave tilhørende evaluering), til at udføre forsøget når undervisningen starter i laboratoriet. I Blooms taksonomi vil det sige at eleverne har opnået en kognitiv forståelse med forsøgets formål og hvordan de skal udføre det i praksis. Dette forståelses-niveau evalueres via den formative evaluering i tilknytning til videoen. Dette er der redegjort for under punkt 4 på bloggen. 

Herefter er tanken at eleven igennem udførelsen og støtte via video opnået det ønskede taksonomiske mål. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Introduktion